Amazon listing optimization 2021

Zes concrete tips om jouw listing optimization te perfectioneren.

Auteur:
Laurens Strijker

Leestijd:
7 minuten

Datum:
February 1, 2021

Categorie:
Amazon advertising

Auteur: Laurens Strijker

Leestijd: 7 minuten

Datum: February 1, 2021

Categorie:  Amazon advertising

In deze blog vertel ik je alles over de laatste trends en tips op het gebied van je producten hoger in Amazon laten komen. Dit kun je doen door listing optimalisatie door te voeren voor de producten die je aanbiedt op Amazon. In deze blog behandel ik zes punten waarmee je jouw Amazon listing optimization het beste kan doen in 2021. De zes punten die ik graag met je behandel zijn:

  1. Product titels
  2. Productafbeeldingen
  3. Key product features
  4. Productbeschrijving
  5. Zoekwoorden
  6. Product reviews en rating
Listing Optimization Amazin

Hoe schrijf je de perfecte product titels?

De product titels of productnaam mag volgens Amazon listing optimization maximaal 250 tekens bevatten. In deze 250 tekens moet jij als verkoper dus de belangrijkste gegevens en informatie geven aan de klant, om op die manier voor jouw product te kiezen. Het is dan ook aan te raden om belangrijke informatie als merk, model, maat en bijvoorbeeld kleuren toe te voegen aan de product titles.

Hoewel het belangrijk is om informatie aan de klant te geven door middel van de productnaam, is het wel verstandig om ook na te denken over hoe uw merk naar voren komt. Wij adviseren dan ook om niet in zogeheten “keyword stuffing” toe te passen, maar om de productnaam netjes en overzichtelijk te houden.

Een handige manier om na te denken over welke informatie in jouw productnaam moet worden toegevoegd, is om na te denken over welke vragen de consument kan stellen over jouw product. Voor bijvoorbeeld smartphones wil een klant misschien weten hoeveel opslaggeheugen de telefoon heeft en of de telefoon is geschikt is voor 5G. Op deze manier combineer je interessante zoekwoorden met juiste informatie voor je product.

Tips voor productfoto’s op Amazon

Het eerste dat de aandacht van consumenten trekt als zij een nieuw product zoeken is de foto van het product. Een goede productfoto is essentieel voor het behalen van een goede CTR (click-through-rate) en conversiepercentage. Om in 2021 goed te scoren dien je echter wel rekening te houden met de eisen die Amazon stelt aan de productfoto’s. In totaal kan je negen afbeeldingen toevoegen aan je product op Amazon. Zorg ervoor dat deze afbeeldingen allemaal een hoge resolutie hebben en minimaal 1000 pixels breed en 500 pixels hoog zijn.

Zorg er verder voor dat je hoofdafbeelding een nette witte achtergrond heeft, op deze manier komt jouw product het mooiste naar voren. De andere acht afbeeldingen van je product zitten aan minder regeltjes vast, deze kunnen dus perfect dienen om de consument te overtuigen van hoe goed jouw product is. Hoewel goede productafbeeldingen soms lastig zijn om te maken, helpt dit wel om het aantal retouren te verlagen en op die manier dus tot betere resultaten te komen.

Wat maakt jouw product zo goed? Gebruik de key product features

Het is mogelijk om op Amazon de belangrijkste productkenmerken te beschrijven. Door gebruik te maken van deze kenmerken kun potentiële klanten overtuigen dat jouw product beter is dan die van je concurrentie.

De zogeheten key product features zijn de bullet points die je vaak bij producten op Amazon ziet. Deze bulletpoints bevatten de belangrijkste productkenmerken van jouw product en zorgen er (hopelijk) voordat jij de consument kan overtuigen voor jouw product te kiezen. Welke kenmerken adviseren wij om in deze key product features te plaatsen? Om dat te bepalen is het belangrijk om te bepalen wat het product uniek maakt. Verplaats je dus ook hiervoor in de schoenen van de klant, wat wil hij of zij weten en wat onderscheidt dit product van concurrenten? Probeer deze product features wel onder de 1000 tekens te houden, ga je hier namelijk over heen, dan zal Amazon de key product features afkappen.

Een paar tips die ik je graag wil meegeven hiervoor zijn:

  1. Begin elk kenmerk met een hoofdletter.
  2. Wees heel specifiek per product wat de kenmerken zijn
  3. Benoem geen informatie over prijzen of verzending, dit mag namelijk niet volgens de voorwaarden van Amazon
  4. Kies de top vijf kenmerken die je wilt uitlichten voor jouw product

De uitgebreide productbeschrijving

In de productbeschrijving van jouw product op Amazon kan je daadwerkelijk alles vertellen waarom jouw product zo goed is. In de productbeschrijving heb je de mogelijkheid om in 2000 tekens precies te vertellen wat jouw product is, doet en wat de klant hieraan heeft. Een goed beginpunt is om de key product features te pakken die je in de vorige stap al hebt opgesteld. In de productbeschrijving heb je namelijk de mogelijkheid om meer uitgebreid hierop in te gaan. Heb je meer dan vijf productkenmerken? Plaats die dan ook hier.

Een ander voordeel ten opzichte van de andere mogelijkheden in Amazon, is dat je in de productbeschrijving gebruik kunt maken van HTML. Op deze manier kan je dus paragrafen, alinea’s en andere dingen toevoegen waardoor je tekst makkelijker te lezen wordt. Maak hier dan ook actief gebruik van om op deze manier de consument het zo eenvoudig mogelijk te maken. Goed om te weten is dat ook in 2021 er nog steeds regels vast zitten vanuit Amazon aan je productbeschrijving. Zo is het ook nu nog niet toegestaan om je bedrijfsnaam, website URL en andere bedrijfsinformatie in je productomschrijving te plaatsen.

Richt je dus echt op de redenen waarom consumenten jouw product moeten kopen en geef ze in de product beschrijving het laatste zetje om hun keuze goed te kunnen maken. Heb je heel veel producten? Neem gerust contact op met ons om te kijken of wij je kunnen helpen met het automatiseren van je product beschrijvingen!

De juiste zoekwoorden

Nog niet echt besproken in dit blog, is het belang van goede zoekwoorden. De zoekwoorden die je gebruikt in je product listings zijn van groot belang om gevonden te worden in de zoekmachine van Amazon. Door onderzoek te doen naar welke zoekwoorden consumenten gebruiken, kan je de listings optimaliseren. Gebruik deze zoekwoorden dan ook in je productnaam, key product features en productbeschrijving.

Om nog meer zichtbaarheid te genereren is het ook mogelijk om zoekwoorden toe te voegen door middel van de ‘zoekterm velden’ van je product. Zorg altijd voor een goede balans tussen volume en relevantie van het zoekwoord voor jouw product. Door goed gebruik te maken van de juiste zoekwoorden, zorg je ervoor dat in 2021 niemand meer om jouw product heen kan!

Wat vinden klanten van jouw producten? Het belang van product reviews

Misschien wel een van de meest belangrijke aspecten om goed naar voren te komen op Amazon, zijn goede reviews. Ze geven consumenten een bewijs hoe jouw product daadwerkelijk is. Want hoe goed jouw titels, afbeeldingen en beschrijvingen ook zijn, als jouw product van een slechte kwaliteit is, dan is het niet interessant voor consumenten. Het krijgen van veel reviews kan echter lastig zijn.

In 2021 zijn er gelukkig mogelijkheden om automatisch je klanten te vragen om een review achter te laten. Hierdoor krijg jij waardevolle informatie terug om jouw producten te verbeteren, maar zal ook je product beter vindbaar zijn op Amazon. Beter vindbaar betekent vaak meer bestellingen. Dit leidt tot weer meer reviews en zo heb je het vliegwiel aan de praat! Zorg er dus voor dat jouw product zoveel mogelijk 4 en 5 sterren reviews ontvangt! Wij helpen je graag om dit proces zo goed mogelijk in te richten.

Succes in 2021

Als je al deze tips toepast binnen Amazon listing optimization, moet 2021 een succesvol jaar voor je worden! Heb je geen idee waar je moet beginnen, of heb je hulp nodig bij het maken van de juiste keuzes? Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je producten op Amazon. Neem contact met ons op óf doe de potententiescan.

Meer...