Local Heroes

Naast de grote jongens zoals Bol.com & Amazon zijn er nog veel meer online marketplaces waar jij het bestaan misschien niet van af wist. Wist jij bijvoorbeeld dat je naast het verkopen op bol.com ook je assortiment kan aanbieden bij een Blokker, Zalando, Fonq en zelfs Aliexpress.

Dit zijn ook voorbeelden van marketplaces waarop meerdere verkopers hun assortiment kunnen aanbieden. Deze bekende onbekende marketplaces noemen wij Local Heroes: lokale platformen die je als retailer, groothandel of merkeigenaar niet moet vergeten.

Verkopen op Marketplaces in Nederland

In Nederland is bol.com het bekendste en grootste platform in Nederland dat fungeert als marketplace: een online platform waarop meerdere verkopers hun producten kunnen aanbieden. Bol.com heeft ruim 13 miljoen actieve klanten, een assortiment van 36 miljoen artikelen en meer dan 50.000 verkooppartners. Dan kun je je bijna niet voorstellen dat er nog zoveel meer Nederlandse marketplaces zijn dan enkel bol.com.

Nederlandse Local Heroes:

  • Beslist – Beslist.nl is een vergelijkingswebsite voor producten van verschillende webshops, waar alle productcategorieën te vinden zijn. Zowel prijs als kwaliteit wordt hierop vergeleken. Van auto’s tot meubels, kinderspeelgoed en videogames.
  • Blokker en Leen Bakker – Beide bedrijven verkopen huishoudelijke producten, meubels en woonaccessoires.
  • FonQ en VidaXL – Dit zijn twee platformen die zich richten op woonaccessoires en meubels waarbij VidaXL ook nog een categorie heeft voor kinderspeelgoed.
  • Brandfield – Een webshop voor horloges, sieraden en andere accessoires voor zowel man als vrouw.
  • About You en Zalando – Deze platformen staan bekend als mode webshops in Nederland, Een belangrijk aspect dat Zalando onderscheidt van de rest is, dat je er alleen mag verkopen op uitnodiging van hen zelf. Extra motivatie om het goed te doen dus!
  • Kleertjes.com – Kleertjes.com heeft een platform in Nederland met een sterke positie van meer dan 150 merken kinderkleding.
  • Decathlon – Een sportwinkel die zowel online als offline niet alleen sportattributen en kleding verkoopt, maar ook kampeerspullen & wandeluitrusting.
  • Praxis – De bekende bouwmarkt is sinds kort ook online actief als marketplace, maar met een strengere toelating dan bijvoorbeeld bol.com.
  • Blokker – Ook de huishoudwinkel die niet weg te denken is uit het straatbeeld is met Blokker Connect actief als marketplace met meer dan zes miljoen maandelijkse bezoekers.
  • V&D – Het bekende warenhuis dat niet meer terug te vinden is in de winkelstraten, is wél online te vinden als marketplace. Een erg breed assortiment met veel verschillende merken, zoals we gewend zijn van de fysieke V&D winkels. Echter is Blokker wel een gesloten marketplace, omdat zij kwaliteit en service willen waarborgen.
  • VidaXL – Met het hoofdkantoor in het Limburgse Venlo biedt VidaXL een breed scala aan producten aan op hun online marketplace. Ze zijn hard aan het groeien en gaan de concurrentie aan in meerdere landen, waaronder Nederland & België.

De voordelen van het verkopen op de kleinere marketplaces zit hem vaak in het assortiment of het winkelend publiek. Wanneer je bijvoorbeeld sportkleding verkoopt is een platform als Decathlon vanzelfsprekend erg aantrekkelijk om ook op te gaan verkopen. Echter zijn niet alle Local Heroes open platformen: dit houdt dat je enkel met met een goedkeuring of uitnodiging kan verkopen op deze marketplaces. Bovendien hebben deze marketplaces hun eigen bereik, zichtbaarheid en loyale klanten waar jij eventueel van kan profiteren. Ben jij benieuwd welke marketplaces interessant kunnen zijn voor jouw business of wil je hier graag eens over sparren? Neem dan eens vrijblijvend contact op met één van onze specialisten.

Verkopen op Marketplaces in Duitsland

In ons buurland Duitsland is Amazon veruit de grootste speler op het gebied van marketplaces met een omzet van ruim 9 miljard in 2020. Het verkopen via Amazon is daarom in dit land het populairst. Desondanks kunnen de kleinere marketplaces in Duitsland ook de moeite waard zijn om toe te voegen als één van je afzetkanalen. Let hierbij wel op dat om in Duitsland te gaan verkopen er strengere criteria en regels kunnen gelden dan in Nederland, afhankelijk van het platform en productsoorten.

  • Otto - Otto Market is een online marketplace met meer dan 10 miljoen actieve klanten voor hoofdzakelijk mode en lifestyle artikelen, maar multimedia en meubels worden ook aangeboden op dit platform.
  • Ebay - Ebay is een wereldwijd bekend platform waar zowel tweedehands als nieuwe artikelen worden aangeboden. Vooral in Duitsland is Ebay, naast Amazon, een van de grotere platformen voor het kopen en verkopen van vrijwel alles.
  • Mediamarkt - De multimedia winkel die ook in Nederland erg populair is, is van origine Duits en timmert hier online hard aan de weg als online marketplace.
  • Kaufland - Met meer dan 5000 categorieën kun je op Kaufland vrijwel alles kopen en verkopen wat je zoekt. Het hoge aantal van 32 miljoen maandelijkse bezoekers toont aan dat dit een serieus platform is die buiten Duitsland, ook actief is in Tsjechië en Slowakije.

Verkopen op Marketplaces in Frankrijk

Frankrijk maakt een mooie opmars in het digitale landschap en dit geldt ook voor marketplaces. Er zijn veel opties om uit te kiezen waarbij Amazon Frankrijk natuurlijk het grootste en meest bekend is. Daarnaast zijn er nog veel andere, goede opties om eens naar te kijken als je meer wilt verkopen of je je merk wil laten groeien in Frankrijk via online marketplaces.

  • Cdiscount - Een gigantisch online warenhuis en met meer dan 10 miljoen actieve klanten is Cdiscount erg groot in Frankrijk. Het assortiment omvat alle productsoorten van huishouden tot mode of Multimedia. Deze e-commerce partij is internationaal aanwezig, maar kent voornamelijk faam in het land van de stokbroden en croissants.
  • Fnac & Darty - Deze twee partijen hebben in 2016 hun krachten gebundeld en zijn in Frankrijk en zijn erg groot als marketplace in Frankrijk. Bovendien is de marketplace ook actief in meerdere landen waaronder België, Spanje, Zwitserland en Portugal. De 20 miljoen bezoekers per maand kunnen hier alles vinden, zelfs refurbished en tweedehands artikelen.
  • La Redoute - Ooit opgericht als wolspinnerij in de 19e eeuw en in 2010 heeft het Franse La Redoute haar eerste marketplace gelanceerd en is één van de grootste webwinkels in Frankrijk met de focus op mode- en woonartikelen. Dit succes proberen ze uit te breiden naar een heleboel andere landen waaronder ook Nederland, maar dit is momenteel nog geen marketplace.

Andere Local Heroes

Zoals je zal begrijpen, heeft ieder land of iedere regio zijn eigen lokale platformen die als marketplace met externe verkooppartners erg succesvol kunnen zijn. Deze lokale of niche marketplaces zijn voor ons Nederlanders wellicht wat onbekend, maar zijn in het buitenland de Local Hero.

  • Allegro Polen - Opgericht in 1999 en tegenwoordig één van de grootste e-commerce platformen in Polen is Allegro. Dat blijkt uit het feit dat meer 79% van de internetgebruikers gebruik maakt van de marketplace. Met al meer dan 120.000 verkopers is het een populaire marketplace om de Poolse markt aan te boren.
  • Emag Roemenië - Met meer dan 2 miljoen bezoekers per dag in de regio Roemenië, Hongarije en Bulgarije is Emag een serieuze marketplace in deze landen. Het aanbieden van je assortiment is geheel gratis, je betaald enkel commissie bij iedere sale.
  • Cdon Scandinavië - Sinds 1999 bouwt Cdon aan een platform die tegenwoordig de grootste marketplace is in Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken met 90 miljoen jaarlijkse bezoekers. Ze voeren een enorm ruim assortiment inclusief de mogelijkheid om tweedehands producten aan te bieden.
  • Eprice Italië - Eprice is actief in meerdere landen waarbij Italië het grootste platform is en ze zelf claimen de marktleider te zijn met meer dan 8 miljoen producten en 4 miljoen unieke bezoekers per maand.
  • AliExpress - Ja, ook de website waar jij je goedkope telefoonhoesjes scoort is een marketplace. Dit platform kennen we in Nederland natuurlijk erg goed, maar in China is dit zelfs de marktleider in de e-commerce. Begonnen in 2010 als marketplace en tegenwoordig actief in meer dan 220 landen en beschikbaar in maar liefst 18 talen. AliExpress is wereldwijd één van de grotere online marketplaces. AliExpress biedt, anders dan Amazon of bol.com, zelf geen artikelen of logistieke services zoals FBA aan, maar het verbindt enkel de koper en verkoper op het online platform.

Amazon Internationaal

Uiteraard verdient Amazon ook nog even wat aandacht. Amazon heeft in 20 verschillende landen marketplaces en bedient vanuit die landen nog veel meer plekken in de wereld. Van Japan tot Amerika, bijna overal ter wereld kun je bestellingen plaatsen op Amazon. Zo is Amazon vrij recent geopend in Polen en België en naar verwachting is deze groei een continu proces. Wil jij nou meer weten over het Verkopen op Amazon? Neem dan eens vrijblijvend contact op en dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Integrators

Gelukkig hoef je niet het gehele assortiment handmatig toe te voegen aan al deze verschillende platformen. Hiervoor maken wij graag gebruik van een aantal integratie tools zoals Channable of Channelengine. Met behulp van deze tools is het mogelijk om een koppeling te bouwen tussen webshops en marketplaces. Amazin kan je helpen met het opzetten van deze koppelingen en het maken van de juiste strategie om de wereld van marketplaces (verder) aan te boren.

Meer halen uit Marketplaces?
Wij komen graag met je in contact.
Meer halen uit Marketplaces?
Wij komen graag met je in contact.
Nieuws