Bol.com listing optimization

Het algoritme van bol.com bepaalt de relevantie van jouw aanbod. Hoe relevanter je productpagina’s zijn, hoe beter je vindbaar bent in de zoekmachine van bol.com. Naast adverteren, is het ook mogelijk om puur organisch resultaten te boeken op bol.com: SEO voor Marketplaces.

De optimalisatie van de product listings begint met het begrijpen van de klantreis. Het is enorm belangrijk om de zoektocht van de klant te begrijpen. Een grondige zoekanalyse is daarom een belangrijke voorbereiding voor het succesvol verkopen via bol.com. Bovendien kan de manier waarop jouw producten worden weergegeven in de zoekresultaten en de productpagina een grote invloed hebben op de conversieratio van jouw producten. Het optimaliseren van je aanbod is van essentieel belang voor een succesvolle verkoopstrategie op bol.com.

Arjan amazin
Arjan amazin

Productinformatie op bol.com

Voordat klanten jouw producten kunnen toevoegen in hun winkelwagen, is de juiste productinformatie benodigd. De informatie die bol.com vraagt is onderverdeeld in drie stappen: basis, verplicht en optioneel. De basisinformatie bevat een EAN code, categorisering en een productnaam. De verplichte en optionele invulvelden zijn afhankelijk van de categorisering van jouw artikelen.

Zoekwoorden Analyse

Een analyse van relevante zoekvolumes is de start voor het bouwen van je product listings. Met behulp van een goede uitgebreide zoekwoorden analyse en concurrentieanalyse weten wij hoe je de juiste titels en beschrijvingen maakt om uitstekend vindbaar te worden op bol.com. Het zijn niet de visueel aantrekkelijke titels die het goed doen op bol.com, maar vaak juist de goede titels. En wat zijn dan goede titels? Dat is een erg goede vraag die wij onszelf ieder uur van de dag stellen om jou te helpen om organisch te scoren op bol.com

Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen & video’s

Omdat klanten jouw product niet in een fysieke winkel kunnen bekijken en aanraken is het enorm belangrijk om duidelijke afbeeldingen toe te voegen. Ga voor één hoofdafbeelding waarop het product duidelijk zichtbaar is en voeg meerdere afbeeldingen toe om details of voordelen van jouw artikel uit te lichten. Om het helemaal af te maken kun je maximaal één video per product toevoegen op bol.com.

Productdata optimaliseren middels een integrator

Integratie partners zoals Channable of ChannelEngine maken het mogelijk om productdata via een API koppeling zo optimaal mogelijk én geautomatiseerd naar een marketplace te sturen. Nooit meer handmatig voorraden aanpassen, prijswijzigingen doorvoeren of bestellingen afhandelen. Door jouw webshop systeem te koppelen aan een integrator is dit allemaal mogelijk. Lees hier meer over integratie partners en hoe Amazin je daarbij kan helpen.

Adverteren versus Organisch

Wanneer je product zo compleet en geoptimaliseerd mogelijk op bol.com te koop staat, is het goed om adverteren te overwegen. Adverteren op bol.com, Sponsored Products, kan namelijk je organische zoekresultaten ook een boost geven. Door extra traffic te genereren op je artikelen via je advertenties, wordt je organische vindbaarheid ook verbeterd.

Wat kan Amazin hierin betekenen?

Met onze expertise binnen marketplaces geven wij advies over je account en bestaande product listings. Als je bijvoorbeeld net begint op bol.com of er niet helemaal uit komt, zijn wij ook de partner voor je. We maken of verbeteren je product listings je product listings en helpen je een hand op weg. We zijn Gold Partner van bol.com en zijn daarom als eerste op de hoogte van de nieuwste tips & tricks om te scoren op dit platform.

Daarnaast kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden om jouw webshop te koppelen aan een integrator als Channable, om via deze weg geautomatiseerd aan de slag te gaan op de grootste marketplace van Nederland én België. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer halen uit je bol.com verkopen?
Neem vrijblijvend contact op en we gaan samen de mogelijkheden verkennen.
Waarom kiezen voor amazin?
1. Jarenlange expertise binnen performance marketing

Al vanaf 2019 helpen wij verkooppartners succesvol te worden op bol.com. We beheersen de kneepjes van het vak en zijn in staat om jouw klanten te bereiken en te activeren. Wij geven advies op maat over je listings en volgen dagelijks nieuwe ontwikkelingen binnen het marketplaces landschap.

2. We zijn Gold Partner van bol.com

Sinds 2023 zijn we ook Gold Partner van bol.com. Dit betekent dat wij geaccrediteerd zijn vanwege de jarenlang opgebouwde expertise en kennis van het vak. Daarnaast hebben wij goede contacten binnen bol.com die wij weer kunnen inzetten voor onze klanten. Denk hierbij aan de mogelijkheden voor LvB (Levering via bol.com), branchedata, beta’s en support.

3. Noord Gestoord

We komen uit Groningen en dat betekent dat je altijd goed zit. We zijn een nuchter bedrijf en stellen geen grenzen aan onze ambities. We werken keihard met 1 doel: onze klanten succesvoller maken op bol.com.

4. Werkwijze

Je bent in direct contact met een gespecialiseerde consultant. Deze persoon heeft al een aantal jaren ervaring binnen marketplaces en is in staat om jouw business goed te begrijpen. Daarnaast werken we ook met een dedicated Account Director die zorg draagt voor de kwaliteit van de samenwerking.

Meer halen uit je bol.com verkopen?

Neem vrijblijvend contact op en we gaan samen de mogelijkheden verkennen.

Meer halen uit je bol.com verkopen?
Neem vrijblijvend contact op en we gaan samen de mogelijkheden verkennen.
Nieuws