Amazon advertising

Amazon blijft spectaculair groeien binnen het e-commerce landschap en steeds meer merkeigenaren en wederverkopers vinden hun weg naar het platform. Dit betekent direct dat er ook meer concurrentie op het platform komt en daarmee de strijd om de portemonnee van de consument steeds steviger wordt. Er zijn een aantal goede manieren om producten effectief in de spotlight te zetten en één daarvan is adverteren op Amazon.

Amazon biedt met Sponsored Products, Sponsored Display & Sponsored Brands drie verschillende advertentiemogelijkheden op het platform. Ieder met zijn eigen unieke functies, karakteristieken, vormgeving en uiteindelijke meerwaarde. Met de juiste manier van adverteren kun je jouw producten als Amazon Seller sneller onder de aandacht brengen bij de klant.

Thom - Amazin
Thom - Amazin

1. Sponsored Products

Sponsored Products stellen ons in staat om jouw producten te promoten in de zoekresultaten en op de productpagina’s van Amazon. Deze gesponsorde producten worden weergegeven met het label “gesponsord” en staan bovenaan of naast de organische zoekresultaten. Deze gesponsorde producten kunnen we targeten op basis van zoekwoorden, productcategorieën en zelfs op basis van specifieke producten (ASIN). Hiermee kunnen we advertenties richten op jouw doelgroep die op zoek is naar specifieke producten of die interesse heeft in bepaalde categorieën. Goed ingerichte Sponsored Products advertenties vormen de basis voor een sterke campagnestructuur in Amazon en zorgen vaak voor de meeste directe conversies.

Één van de voordelen van Sponsored Products is dat je alleen betaalt wanneer er daadwerkelijk op een advertentie wordt geklikt. Dit wordt ook wel pay-per-click genoemd (PPC). Dit betekent dat je als verkoper je advertentiebudgetten effectief kan beheren en alleen betaalt voor juist die advertenties die daadwerkelijk resultaat leveren. Een belangrijke voorwaarde om te kunnen adverteren is het bezitten van de Buy Box, je advertenties worden automatisch gepauzeerd wanneer een concurrerende verkoper de Buy Box afpakt. Wij helpen bij het formuleren van een optimale product- en advertentiestrategie om de aanwezigheid binnen het platform te vergroten.

 

2. Sponsored Display

Met Sponsored Display kunnen gerichte advertenties weergeven worden op verschillende plaatsen, zoals: productdetail pagina's, zoekresultaten pagina's en in de winkelwagen. De advertenties worden weergegeven aan klanten die al interesse hebben getoond in gerelateerde producten en kunnen worden aangepast aan de voorkeuren en demografische gegevens van je doelgroep. Deze advertenties worden via programmatic wijze ingekocht. Dit type advertentie kan ingekocht worden via cost-per-click (CPC) of cost per thousand viewable impressions (ook wel CPM genoemd).

Dit type campagne rekenen we af middels verschillende metrics zoals Return On Ad Spend (ROAS), New-To-Brand orders en Click Through Rates (CTR).

 

3. Sponsored Brands

Om hoger in de funnel te zitten en je merk meer lading te geven op het Amazon platform, kan je ook Sponsored Brands inzetten. Bij uitstek een creatieve wijze om je doelgroep kennis te laten maken met jouw merk. Hiervoor moet je wel je merk geregistreerd hebben middels brand registry en een eigen brandstore of storefront hebben.

Een storefront is een eigen merkpagina of winkel binnen Amazon, waarmee je jouw merk en producten kan presenteren. Deze pagina kan je zelf inrichten en ontwerpen, bovendien is het mogelijk de prestaties inzichtelijk te krijgen in de advertising omgeving van Amazon.

Dit type advertentie zit hoger in de marketing funnel en wordt minder snel afgerekend op een rendementsdoelstelling. Met klikbare logo's, lifestyle beelden of productcategorieën brengt Amazon deze klanten naar je storefront. Een goede doelstelling hierbij is de metric new-to-brand, nieuwe klanten kunnen je merk ontdekken met creatief ingerichte advertenties welke verschijnen in de relevante zoekresultaten.

 

Hoe gaan wij jouw Amazon advertenties slim inkopen?

Om effectief en slim te starten met adverteren op Amazon, ontwikkelen we eerst samen met jou een uitgekiende advertentiestrategie. Middels verschillends tools (lees: Helium10 en JungleScout) brengen we jouw verkoopmarkt in kaart. Denk hierbij aan categorie inzichten, concurrenten, marktvolume en zoekwoorden. Op basis van deze informatie gaan we samen een plan van aanpak maken en bepalen we met welke producten en/of categorieën we gaan starten met adverteren.

Het definiëren van doelstellingen is hierin misschien wel het allerbelangrijkste. We willen namelijk impact maken en dat kan alleen als we weten wanneer onze samenwerking een succes is. We houden hierbij altijd rekening met een rendementsdoelstelling en een groeidoelstelling. Uiteraard kijken we aan de hand van de marktanalyses en/of bestaande verkoopdata of deze doelstellingen realistisch en haalbaar zijn. Wanneer we een goede strategie en aanpak hebben ontwikkeld, zetten we de advertenties live en gaan we deze dagelijks monitoren en optimaliseren.

Adverteren niet rendabel?
Leg je kwestie voor aan een van onze specialisten.
Waarom kiezen voor amazin?
1. Jarenlange expertise binnen performance marketing

Al vanaf 2019 helpen wij verkooppartners succesvol te worden op Amazon. We beheersen de kneepjes van het vak en zijn in staat om jouw klanten te bereiken en te activeren. Wij geven advies op maat over je advertentiestrategie en volgen dagelijks nieuwe ontwikkelingen binnen het marketplaces landschap.

2. Noord Gestoord

We komen uit Groningen en dat betekent dat je altijd goed zit. We zijn een nuchter bedrijf en stellen geen grenzen aan onze ambities. We werken keihard met 1 doel: onze klanten succesvoller maken op Amazon.

3. Werkwijze

Je bent in direct contact met een gespecialiseerde consultant. Deze persoon heeft al een aantal jaren ervaring binnen marketplaces en is in staat om jouw business goed te begrijpen. Daarnaast werken we ook met een dedicated Account Director die zorg draagt voor de kwaliteit van de samenwerking.

Meer halen uit je Amazon verkopen?

Neem vrijblijvend contact op en we gaan samen de mogelijkheden verkennen.

Adverteren niet rendabel?
Leg je kwestie voor aan een van onze specialisten.
Nieuws