Wat zijn Sponsored Brands Ads op Amazon?

Met Amazon Sponsored Brands kan jij als verkoper de zichtbaarheid van je merk vergroten.

Auteur:
Laurens Strijker

Leestijd:
5 minuten

Datum:
March 4, 2021

Categorie:
Amazon advertising

Auteur: Laurens Strijker

Leestijd: 5 minuten

Datum: March 4, 2021

Categorie:  Amazon advertising

Met Amazon Sponsored Brands Ads kun jij als verkoper de zichtbaarheid van je merk snel vergroten bij kopers die op zoek zijn naar vergelijkbare producten. De advertenties verschijnen op de pagina met producten van Amazon en bevatten standaard een merklogo, een titel en een selectie van producten. Op deze manier wordt het mogelijk om de merkbekendheid effectief te vergroten onder je doelgroep. Wanneer een klant op je logo klikt, wordt de klant automatisch naar een zelf gekozen bestemmingspagina of je Brand Store geleid. Wanneer de klant op een product in een advertentie van gesponsorde merken klikt, wordt hij onmiddellijk naar die productdetailpagina geleid.

Deze vorm van advertenties worden sinds kort ook vertoond op de Nederlandse website van Amazon. Reden genoeg dus voor ons om in dit blog dieper in te gaan op wat de toegevoegde waarde van brand ads voor jouw bedrijf en merk kan zijn! Op dit moment is het inzetten van Sponsored Brands Ads alleen beschikbaar voor merkeigenaren. Hiervoor moet jouw merk dus ingeschreven zijn bij het brand registry programma van Amazon.

Hoe werken Sponsored Brands Ads precies?

Sponsored Brands Ads zijn een optie binnen het advertentieplatform van Amazon. Hiermee wordt het mogelijk om naast je producten ook jouw merk onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Het inzetten van Sponsored Brands Ads is erg geschikt voor bedrijven die hun merk willen laten groeien. Door het grote bereik dat Amazon heeft binnen Europa is dit een nieuwe manier om internationale bekendheid te genereren. Wordt bekender onder je doelgroep, bereik nieuwe klanten en verstevig hiermee de positie van jouw merk op zowel Amazon als daarbuiten.

De advertenties van Amazon worden, net als in Amazon sponsored products, vertoond op basis van zoekwoorden welke je kunt opgeven. Op deze manier kan je dus bijvoorbeeld specifiek op je eigen merknaam advertenties weergegeven, of juist je advertentie vertonen onder zoekwoorden die je doelgroep gebruikt.

Sponsored brands op Amazon

Het creatieve deel

Het grote voordeel van Amazon sponsored brand ads is dat de opmaak van de advertenties (creatives) een vaste vormgeving hebben. Hierdoor wordt het makkelijker voor merken om deze advertenties in te zetten. Door de handige tools die Amazon aanbiedt is het daarnaast niet noodzakelijk om enorm veel materiaal te moeten hebben. Wees dus gerust, met een afbeelding van je logo en een mooie productfoto kom je al een heel eind! Op dit moment kent Amazon drie verschillende vormen van advertenties, namelijk: collections, spotlights en video.

Product collection

De product collection is erg te vergelijken met de collection ad die je misschien wel kent van Facebook en Instagram. Hierbij is het mogelijk om drie producten te vertonen met daarbij je logo en een headline. Zorg ervoor dat de producten die je hiervoor kiest voldoen aan hoe listings op Amazon eruit moet zien.

Store spotlights

Deze ad vorm is speciaal in het leven geroepen voor verkopers met een store front. Op deze manier wordt het eenvoudig om je eigen store front te promoten. De store spotlight bestaat uit een logo, headline en een sfeerafbeelding. Deze advertenties linken dus specifiek door naar jouw store front.

Video ads

Een andere vorm van advertenties is het inzetten van video ads. Deze is wellicht iets lastiger in te zetten voor alle bedrijven omdat je hiervoor uiteraard een video over jouw producten moet hebben. Echter biedt deze advertenties vorm wel de meest indrukwekkende mogelijkheid weer als je het hebt over de drie soorten advertenties. Heb jij dus een gave productvideo, dan is dit wat mij betreft een echte must-have in jouw awareness campagne!

image4

Combinatie van Sponsored Brands Ads en een store front

We hebben een store front in deze blog al een paar keer aangehaald, echter is dit niet een vereiste om te kunnen starten met Sponsored Brands Ads op Amazon. Echter kan de combinatie van zowel een store front met een goede brand campagne wel het optimale uit je awareness campagne halen op Amazon.

Hoe bepaal je het succes?

Anders dan bij product ads kan het bepalen van het succes van Sponsored Brands Ads iets lastiger zijn. Het zal immers veel meer op brand awareness gericht zijn dan op keiharde sales. De standaard metrics als ACOS en ROAS zullen dan waarschijnlijk voor dit soort campagnes ook lager uitvallen dan je misschien gewend bent van de Sponsored Products Ads.

Metrics Amazon sponsored brands

Hoe bepaal je dan of deze advertenties succesvol zijn? Daarvoor kunnen we beter kijken naar metrics die geschikt zijn voor de top-of-funnel. Hiervoor heeft Amazon ook een aantal metrics ontwikkeld die perfect kunnen helpen bij het duiden van het succes. Een voorbeeld hiervan is de metric ‘new-to-brand’. Hierbij kijken we naar het aantal orders van consumenten die voor het eerst in een jaar het iets van jouw merk aanschaffen. Stijgt dit? Dan hebben je brand advertenties waarschijnlijk toegevoegde waarde in nieuwe klanten! Uiteraard moet je ook altijd blijven kijken naar de uitlevering (impressies) en hoe je advertentie reageert onder je doelgroep (CTR). Lees hier alles over Amazon advertising in Nederland.

Meer weten?

Heb jij de wens om je merk te laten groeien op Amazon en daarbuiten? Laat het ons weten en we helpen je graag hierbij!

Meer...