Amazon SEO
De anatomie van product listings op Amazon bestaat uit 6 onderdelen. Het is erg belangrijk om deze goed in te richten en optimaliseren, zodat je producten bovenaan in de zoekresultaten komen. De algoritmes van Amazon SEO beoordelen de posities van jouw producten op onderstaande punten:
- Product Title
- Product Images
- Key Product Features
- Product Listing Description
- Amazon Product Reviews
- Amazon Product Ratings
Je kan dit zien als de verschillende SEO pijlers van Google; als dit goed op orde en up-to-date is verkrijgt je website ook betere posities. Erg belangrijk voor jou als verkoper op Amazon om hier actief mee aan de slag te gaan. Amazon SEO optimization wordt ook wel Listing optimization genoemd.
Starten met listing optimalisatie op Amazon
De belangrijkste voorbereiding om een listing op Amazon te optimaliseren is een uitgebreide analyse van de markt. Dit geeft niet alleen inzicht in je concurrenten, maar ook in de zoekvolumes. Een zoekanalyse voor Amazon is een uitstekende manier om te weten waar mensen op zoeken en welke zoektermen belangrijk zijn voor je listings om gevonden te worden. Om deze analyses op Amazon uit te voeren maken wij gebruik van geavanceerde tools.
Helium10 en JungleScout zijn bijvoorbeeld tools die wij naast elkaar gebruiken voor het analyseren van zoekvolumes, de markt en concurrerende verkopers op Amazon. Hierdoor verkrijgen wij waardevolle inzichten die wij omzetten in de juiste strategie om te verkopen via Amazon.
Hoe werkt Listing optimalisatie op Amazon?
Listing optimalisatie op Amazon bestaat uit enorm veel verschillende factoren. Hieronder staan er een aantal aspecten met toelichting die invloed hebben op de ranking van jouw assortiment:
- Titels: De titel is de informatie die een bezoeker als eerste leest in de zoekresultaten, categoriepagina en productpagina. Het is van belang dat hier de juiste zoekwoorden en informatie in staat.
- Beschrijving: De productbeschrijving is op Amazon wat meer verstopt, maar niet zonder waarde. Dit is de plek om alle informatie te geven over jouw product.
- Bulletpoints: De bulletpoints op Amazon zijn erg handig en belangrijk om een aantal features van jouw artikel te tonen. Ook heeft het effect op jouw organische ranking.
- Visueel: Om de klant te verleiden is het belangrijk dat je product visueel goed zichtbaar is. Gebruik meerdere duidelijke foto’s die het artikel goed uitlichten.
- A+ content: Eigenlijk is de A+ content op Amazon een mooie versie van de productbeschrijving, waarin je op een creatieve en visuele manier je product kan tonen aan het winkelend publiek op Amazon.
- Merkregistratie: Een erg belangrijke stap om als merkeigenaar je assortiment te kunnen aanbieden op Amazon. Amazin kan je hier uiteraard bij helpen.
Jouw webshop koppelen aan Amazon, het kan!
Door gebruik te maken van een feed management systeem als Channable of Channelengine is het mogelijk om je webshop systeem te koppelen aan Amazon. Zo kun je jouw product feed gemakkelijk verwerken, hoef je orders niet meer handmatig af te handelen en worden de voorraden van je producten automatisch bijgewerkt. Hulp nodig bij het implementeren of optimaliseren van een integrator? Neem eens vrijblijvend contact met ons op.
Naast het organisch scoren op Amazon, is het ook mogelijk om op een andere manier jouw assortiment onder de aandacht van de consument te krijgen: Adverteren op Amazon. Er zijn talloze manieren om betaalde advertenties in te zetten, zoals: storefronts, sponsored brands, sponsored display en natuurlijk sponsored products.
Wil je organisch stappen maken op Amazon? Wij komen graag met je in contact.