De Amazon Buy Box, wat is het en hoe win je het?

Hoewel het winnen van de Amazon Buy Box soms onmogelijk lijkt te zijn en het algoritme erachter wat geheimzinnig blijft, zijn er toch verschillende mogelijkheden om deze te veroveren. Daarom in dit blog; wat is de Amazon Buy Box nou precies, waarom je deze écht wilt winnen en een aantal zaken die je moet beheersen om de box ook te behouden.

Auteur:
Jeroen Schuur

Leestijd:
4 minuten

Datum:
November 14, 2022

Categorie:
Amazon advertising

Auteur: Jeroen Schuur

Leestijd: 4 minuten

Datum: November 14, 2022

Categorie:  Amazon advertising

Amazon Buy Box

Wat is de Amazon Buy Box precies? De Amazon Buy Box is een widget die zichtbaar is op alle Amazon-productpagina's waarmee een shopper snel producten kan kopen die hij of zij zoekt. De Buy Box laat op een productpagina tussen meerdere verkopers in een oogopslag het beste aanbod zien voor een klant. Hierbij spelen meerdere factoren een rol die bepalen welke verkoper de Buy Box krijgt. De Buy Box vind je aan de rechterkant van een productpagina. De winnaar krijgt de prominentste plek in de Buy Box. De rest van de aanbieders vind je eronder.

Krijg je automatisch de Buy Box als je de enige verkoper bent? Nee, helaas niet. Zelfs als je de enige verkoper van een bepaald product bent, betekent dit niet dat je automatisch de Buy Box krijgt. Het algoritme van Amazon houdt onder anderen rekening met je prestaties als verkoper. Het is dus zelfs dan van belang dat je de gezondheid van je account goed in de gaten houdt en hierin uitblinkt om zo de Buy Box te winnen. Het frequent omhoog gooien van je verkoopprijzen ziet Amazon ook als een no-go en dit kan je de Buy Box kosten.

Afbeelding 1. Buy Box Amazon

Bi Ba Buy Box?

Is het mogelijk producten te verkopen op Amazon als je de Buy Box niet bezit? Zeker, want klanten kunnen nog steeds kiezen van welke seller ze willen kopen. Maar waarom is de Buy Box op Amazon zo belangrijk voor verkopers? Uit onderzoek is gebleken dat zo’n 82% van de Amazon verkopen gaat via de Buy Box, en dat percentage is nog hoger voor mobiele aankopen. Dit percentage ligt dichter bij 90%.
De twee belangrijkste redenen om de Buy Box te veroveren zijn:

  • Bijna alle Amazon aankopen worden gedaan via de Buy Box, omdat het de eerste 'call to action' is die shoppers zien. Deze ‘call to action’ biedt de mogelijkheid voor de klant om met één druk op de knop het product in het winkelmandje te plaatsen en slechts binnen 2 of 3 stappen te bestellen.
  • Daarnaast is het alleen mogelijk om te adverteren met je producten op Amazon als je de Buy Box bezit. Om je producten echt goed in de schijnwerpers te kunnen zetten, moet je dus de Buy Box zien te veroveren op Amazon voor maximaal resultaat.

Hoe verover je de Buy Box en hoe behoud je deze?

Er zijn verschillende factoren waar het algoritme van Amazon rekening mee houdt bij het toewijzen van de Buy Box. Hoewel dit algoritme wat geheimzinnig blijft en deze constant verandert, spelen de volgende factoren een grote rol bij het winnen èn behouden van de Buy Box:

1. Een professional seller account

Om in aanmerking te komen voor de Buy Box moet een verkoper een professional seller account hebben. Individual sellers komen niet in aanmerking voor de Buy Box. Daarnaast draagt een goede account health ook bij aan het winnen van de Buy Box. Houd deze goed in de gaten en zorg ervoor dat je niet beneden bepaalde normen scoort binnen de onderstaande performance metrics.

2. Een concurrerende prijs

Prijs is een belangrijke factor die de consument evalueert bij het online aanschaffen van een product. Het algoritme van Amazon houdt rekening met het toewijzen van de Buy Box hoe competitief geprijsd je bent ten opzichte van andere verkopers. Het is dus van belang de concurrentie te onderzoeken, om zo tot een concurrerend geprijsd product te komen. Het hebben van de laagste prijs hoeft overigens niet te betekenen dat je de Buy Box krijgt als je niet uitblinkt in de andere factoren. Amazin tip: Om een concurrentievoordeel te verkrijgen ten opzichte van andere verkopers op het gebied van prijs, kun je een repricer inzetten. Dit stukje tooling zorgt met behulp van verschillende pricing regels dat je de Buy Box kan veroveren op basis van prijs, geheel geautomatiseerd.

3. Leverbelofte

Natuurlijk is het ook belangrijk hoe goed je levervoorwaarden zijn. Niet alleen snelheid van levering speelt hierin een factor, maar ook of je aan deze afspraak kan houden en je producten niet te laat bij je klant arriveren. Zolang de levertijd wordt gerespecteerd, zullen verkopers goede beoordelingen krijgen en een optimale verkoper zijn voor Amazon. En hierdoor uiteraard meer kans maken op de Buy Box. Geen tijd of capaciteit om zelf producten naar je klanten te versturen? Dan is Fulfilment by Amazon (FBA) altijd nog een optie. Of een hybride model, waarbij FBA & Fulfilment By Merchant (FBM) gecombineerd worden. Lees in dit artikel alles over hoe FBA in zijn werk gaat en welke voordelen hier aan verbonden zijn.

4. Gezond voorraadniveau

Voorraadbeheer is cruciaal bij het verkopen op Amazon. Een product aanbieden dat weinig of niet meer op voorraad is, is in strijd met Amazon's doel om klanten tevreden te stellen. Deze metric heeft invloed op je Buy Box win rate. Om je voorraadbeheer te optimaliseren op Amazon en te automatiseren, kun je gebruik maken van feed management tools. Feed management tools als Channable en ChannelEngine zijn hier uitermate geschikt voor.

Conclusie!

Terugkijkend op het bovenstaande verhaal omtrent de Amazon Buy Box, zijn de belangrijkste punten om de Buy Box te veroveren: Een professional seller account met een goede account health, een concurrerende prijs, uitstekende leverbelofte en een gezond voorraadniveau. Goed scoren op deze punten zorgt voor een hogere kans op de toppositie in de Amazon Buy Box. Maar dit is natuurlijk niet alles om je producten aan de man te brengen. Om echt maximaal resultaat te behalen op het platform is het ook van belang dat je aan de slag gaat met zaken als listing optimalisaties, maar ook op verschillende manieren gaat adverteren via Amazon Ads. Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven over alle ins en outs van marketplaces!

Klaar voor de strijd? Neem contact met ons op!

Klaar om de strijd aan te gaan voor de Amazon Buy Box? Of ben je al actief bezig, maar kom je maar niet tot die toppositie? We kijken uiteraard graag met je mee om je te helpen. Stuur ons gerust een berichtje!

Meer...