Waar moet je op letten als je op Bol.com gaat adverteren?

Leer hoe je jouw producten in de spotlight zet en effectief adverteert op Bol.com!

Auteur:
Jeroen Schuur

Leestijd:
5 minuten

Datum:
July 26, 2022

Categorie:
Bol.com advertising

Auteur: Jeroen Schuur

Leestijd: 5 minuten

Datum: July 26, 2022

Categorie:  Bol.com advertising

In onze vorige blog kon je alles lezen over het starten met verkopen op Bol.com via organisch verkeer. Daar verklapten we al even dat er meer mogelijkheden zijn voor zichtbaarheid op Bol.com, namelijk in de vorm van advertenties genaamd sponsored products. Nu horen we je denken: hoe gaat dit precies in zijn werk en hoe bereik ik mijn doelgroep? Zo zijn er verschillende advertentiemogelijkheden, een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden en moet je de juiste zoekwoordenstrategie kiezen voordat je jouw sponsored products tot een groot succes kan maken.

adverteren op bol

Wat zijn sponsored products precies?

Sponsored products zijn in feite productadvertenties. Deze advertenties worden op verschillende plekken getoond op Bol.com, namelijk op pagina’s met zoekresultaten, categoriepagina’s en productpagina’s. Maar hoe herken je deze advertenties op Bol.com op de verschillende lijst- en productpagina’s? Deze advertenties zijn gekenmerkt met het woord ‘gesponsord’ boven de producttitel. Het algoritme van Bol.com werkt met zoekwoorden. Het algoritme zorgt ervoor dat je advertenties worden geplaatst door middel van het gebruik van vooraf ingestelde of automatische zoekwoorden in je campagnes, zodat deze aansluiten bij de zoekopdrachten van klanten binnen het platform. Dit hangt uiteindelijk af van de relevantie van je zoekwoorden in combinatie met je producten, je bod per zoekwoord of product en het dagbudget van je campagne. Je betaalt uiteraard pas als iemand op je advertentie klikt.

Sponsored products worden steeds belangrijker

Sponsored products krijgen een steeds belangrijkere rol om meer zichtbaarheid te creëren voor je eigen producten. Per 4 juli 2022 heeft Bol.com wijzigingen aangebracht in de volgorde van lijstpagina’s. Hierin was het voorheen mogelijk om met sponsored products op de derde en vierde plek terecht te komen met je advertenties. Deze advertentie plekken zijn opgehoogd naar de eerste en tweede plek. Je krijgt op Bol.com bij een zoekopdracht dus eerst twee gesponsorde producten te zien voordat je organische resultaten tegenkomt. Hiermee verandert de volgorde van gesponsorde en niet-gesponsorde zoekresultaten. Door deze verandering kun je jouw producten nog beter in de spotlight zetten en extra verkeer naar jouw productpagina’s leiden voor een conversie.

Voorwaarden

Er zijn een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden voordat je gaat adverteren met je producten. Zo moeten je producten op voorraad zijn. Is dit niet het geval dan pauzeert je advertentie automatisch. Een andere voorwaarde is dat je het koopblok bezit van het product waar je mee wil adverteren. Zou dit niet het geval zijn, dan zou je kunnen adverteren voor een concurrent. Mooi dat het algoritme van Bol.com hier een stokje voor steekt.

Advertentiemogelijkheden

Heb je besloten met welke producten je gaat adverteren? Mooi! Dan kun je nu campagnes gaan inrichten! Hiervoor is het wel goed te weten welke advertentiemogelijkheden er zijn. Sponsored Products werkt met een CPC-model, je betaalt dus per klik. Er zijn momenteel twee biedstrategieën binnen het platform, namelijk de automatische en manuele biedstrategie. Met de automatische biedstrategie wordt het zware werk voor je gedaan. De biedingen worden automatisch ingesteld om zoveel mogelijk conversies te genereren. Bij de manuele biedstrategie bepaal je zelf je bod op een zoekwoord of je product. Hoe beter het bod, des te groter de kans dat je advertentie wordt vertoond. Is je huidige bod lager dan het winnende bod op een zoekwoord of product? Dan krijg je dit terug te zien in je campagne en kun je hier actie op ondernemen.

Naast de biedstrategie kun je ook kiezen uit de zoekwoordenstrategie. Deze kan ook automatisch of manueel ingesteld worden. Bij de automatische zoekwoordenstrategie laat je het algoritme de meest relevante zoekwoorden toevoegen aan je campagne op basis van je geselecteerde producten. Deze optie kan goed gebruikt worden om nieuwe zoekwoorden te ontdekken. Met de manuele zoekwoordenstrategie bepaal je zelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden door de miljoenen klanten van Bol.com. Verkoop je op Bol.com zowel in Nederland als België? Dan kun je kiezen of je in Nederland en/of België adverteert met je campagne. Amazin tip: maak gebruik van meerdere zoekwoord- en biedstrategieën om je resultaten te maximaliseren. Naast het inzetten van een automatische campagne voor het vergaren van zoekwoorden heeft Bol.com ook een tool om zoekvolumes inzichtelijk te maken. Deze zoektrendanalyse kan je helpen met het vinden van hoge volume zoekwoorden binnen het platform voordat je begint met adverteren. Een goede voorbereiding is het halve werk.

De beste manier om iets te leren is door te doen

Al met al genoeg zaken om rekening mee te houden en genoeg knoppen waar je aan kunt draaien om je producten meer te laten opvallen met sponsored products. Hopelijk heb je na dit artikel een beter idee van wat sponsored products precies zijn en hoe je sponsored products het beste kunt inzetten op Bol.com.

Wat wordt jouw ultieme sponsored products strategie om de spotlight te claimen met jouw producten? Wij denken graag met je mee! Wil je graag persoonlijk advies over het gebruiken en laten managen van sponsored products op Bol.com? Stuur ons gerust een berichtje!

Meer...