Auteur:
Ronan Franzen
Leestijd:
4 minuten
Datum:
March 6, 2025
Categorie:
Alles
Auteur: Ronan Franzen
Leestijd: 4 minuten
Datum: March 6, 2025
Categorie: Alles
Adverteren op marketplaces als bol en Amazon? Dat is inmiddels geen geheim meer. Maar er is een strategie die nog lang niet iedereen toepast: Meeliften op de marketinginzet van een bol of amazon om maximaal te profiteren van hun promoties.
Momenten zoals de bol 7-daagse, Black Friday en Amazon Prime Days behoren tot de drukste dagen van het jaar. Dankzij de grootschalige marketingcampagnes van deze platforms trekken ze aanzienlijk meer publiek aan. De koopintentie van deze consumenten ligt ook hoger. De enige vraag die jij jezelf moet stellen: hoe zorg je ervoor dat al die kooplustige shoppers bij jou uitkomen en niet bij de concurrent? We leggen het je uit!
Elke grote actie van bol heeft één ding gemeen: bepaalde productcategorieën krijgen extra aandacht. Dit betekent dat je producten ineens heel veel zichtbaarheid kunnen krijgen. Maar dat geldt ook voor je concurrenten. Een slimme strategie is dus erg belangrijk.
Tijdens dit soort promotieweken biedt bol verkopers soms een korting op de commissies in specifieke productcategorieën of productgroepen aan. Dat betekent minder afdracht aan bol, waardoor je meer speelruimte krijgt. Slimme ondernemers gebruiken dit om hun prijzen strategisch te verlagen, zonder dat de marge eronder lijdt. En precies dát kan je net die voorsprong geven op je concurrenten.
Maar alleen meedoen aan de actie is niet genoeg. Juist in deze periodes wil je extra en prominent zichtbaar zijn. Die zichtbaarheid is te halen middels adverteren.
Houd er wel rekening mee dat veel andere verkopers ook gebruik willen maken van deze piekmomenten. Dit zorgt voor hogere klikprijzen en dus is een juiste advertising aanpak cruciaal.
Maar ook het aanbod maakt verschil in zo’n periode! Zorg ervoor dat uitgelichte producten op voorraad zijn om in aanmerking te komen voor een bol promotie en om vervolgens aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Handig: check de campagnekalender om op de hoogte te blijven van alle belangrijke periodes. Zo kan je ruim op tijd je strategie klaar hebben.
Amazon werkt net iets anders, maar biedt minstens zoveel kansen. Slimme promoties, gerichte advertenties en optimale zichtbaarheid zijn essentieel voor succes.
Amazon biedt verschillende promotie-opties om jouw producten in de schijnwerpers te zetten. Met aantrekkelijke kortingen vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar stimuleer je ook de verkoop.
Net als bij bol is het op Amazon slim om advertising in te zetten op de juiste momenten.
En net als bij bol geldt hier: zorg dat de basis goed is. Een optimale landingspagina in de vorm van een goede listing is belangrijk. Maar ook zonder voorraad heb je geen omzet. Zorg daarom dat alles optimaal in orde is voordat je besluit in te zetten op marketing.
De grote promoties van bol en Amazon zijn geen momenten om achterover te leunen. Integendeel, dit zijn dé momenten waarop je als slimme verkoper je strategie op scherp zet. Speel in op promoties, benut advertising slim en zorg ervoor dat je voorraad altijd op peil is. Wie het goed aanpakt, ziet niet alleen een piek in omzet, maar kan ook nieuwe klanten winnen die op lange termijn blijven terugkomen.
Wil jij een strategie die écht werkt tijdens deze piekmomenten? Wij helpen met data-gedreven inzichten en slimme tactieken. Laten we samen kijken hoe jij het maximale eruit haalt. Neem vrijblijvend contact op!
Zuiderpark 14
9724 AG, Groningen
hallo@amazin.nl
050 – 211 09 02