Slim inspelen op piek­momenten binnen market­places

Zo haal je het maximale uit bol en Amazon

Auteur:
Ronan Franzen

Leestijd:
4 minuten

Datum:
March 6, 2025

Categorie:
Alles

Auteur: Ronan Franzen

Leestijd: 4 minuten

Datum: March 6, 2025

Categorie:  Alles

Adverteren op marketplaces als bol en Amazon? Dat is inmiddels geen geheim meer. Maar er is een strategie die nog lang niet iedereen toepast: Meeliften op de marketinginzet van een bol of amazon om maximaal te profiteren van hun promoties. 

Momenten zoals de bol 7-daagse, Black Friday en Amazon Prime Days behoren tot de drukste dagen van het jaar. Dankzij de grootschalige marketingcampagnes van deze platforms trekken ze aanzienlijk meer publiek aan. De koopintentie van deze consumenten ligt ook hoger. De enige vraag die jij jezelf moet stellen: hoe zorg je ervoor dat al die kooplustige shoppers bij jou uitkomen en niet bij de concurrent? We leggen het je uit!

 

Bol: Extra zichtbaarheid en strategische voordelen

Elke grote actie van bol heeft één ding gemeen: bepaalde productcategorieën krijgen extra aandacht. Dit betekent dat je producten ineens heel veel zichtbaarheid kunnen krijgen. Maar dat geldt ook voor je concurrenten. Een slimme strategie is dus erg belangrijk.

 

Lagere commissies, hogere winsten

Tijdens dit soort promotieweken biedt bol verkopers soms een korting op de commissies in specifieke productcategorieën of productgroepen aan. Dat betekent minder afdracht aan bol, waardoor je meer speelruimte krijgt. Slimme ondernemers gebruiken dit om hun prijzen strategisch te verlagen, zonder dat de marge eronder lijdt. En precies dát kan je net die voorsprong geven op je concurrenten.

 

Zichtbaarheid verhogen met advertenties

Maar alleen meedoen aan de actie is niet genoeg. Juist in deze periodes wil je extra en prominent zichtbaar zijn. Die zichtbaarheid is te halen middels adverteren. 

  • Sponsored Products kunnen je deals een extra zetje geven door listings prominent weer te geven. Hierdoor trek je meer klanten aan die al interesse hebben in soortgelijke producten
  • Branded Shelves is een nieuwe advertentiemogelijkheid die later dit jaar volledig gelanceerd wordt. Je kunt deze, meer visuele, vorm van adverteren al tegenkomen, maar wordt later dit jaar gelanceerd

Houd er wel rekening mee dat veel andere verkopers ook gebruik willen maken van deze piekmomenten. Dit zorgt voor hogere klikprijzen en dus is een juiste advertising aanpak cruciaal.

 

Goede voorbereiding, maximale impact

Maar ook het aanbod maakt verschil in zo’n periode! Zorg ervoor dat uitgelichte producten op voorraad zijn om in aanmerking te komen voor een bol promotie en om vervolgens aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Handig: check de campagnekalender om op de hoogte te blijven van alle belangrijke periodes. Zo kan je ruim op tijd je strategie klaar hebben.


Amazon: Slim inspelen op deals

Amazon werkt net iets anders, maar biedt minstens zoveel kansen. Slimme promoties, gerichte advertenties en optimale zichtbaarheid zijn essentieel voor succes.

 

Amazon Promotions: Boost in zichtbaarheid en verkoop

Amazon biedt verschillende promotie-opties om jouw producten in de schijnwerpers te zetten. Met aantrekkelijke kortingen vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar stimuleer je ook de verkoop.

  • Promotions: Er zijn meerdere soorten promotions die je toe kunt passen, waaronder procentuele kortingen en Brand Tailored Promotions. Met Brand Tailored Promotions kan je specifieke klantgroepen targeten. Denk bijvoorbeeld aan een gerichte korting voor nieuwe klanten, of juist een beloning voor loyale kopers 
  • Deals: Amazon kent twee soorten deals, Lightning Deals zijn kortlopende, extra voordelige aanbiedingen die urgentie creëren bij de consument. Best Deals zijn aanbiedingen die meerdere dagen kunnen lopen
  • Coupons: Met coupons moet de klant zelf de korting claimen. Dit kan in de vorm van een percentage of een vast bedrag. Handig om potentiële kopers nét dat laatste zetje te geven
  • Discounts: Bij discounts is de prijs van je product tijdelijk lager. Dit kan voor iedereen of voor bijvoorbeeld alleen Prime klanten

Advertenties strategisch inzetten

Net als bij bol is het op Amazon slim om advertising in te zetten op de juiste momenten. 

  • Met Sponsored Products trek je extra aandacht naar je deals. Dit zorgt ervoor dat potentiële kopers sneller jouw product ontdekken 
  • Met Sponsored Display komen je advertenties rondom de Amazon pagina te staan. Zo zien consumenten tijdens het zoeken sneller jouw producten
  • Met Amazon Sponsored Brands trek je meer aandacht naar je Brand Store. Je kunt hierin meer delen dan in Sponsored Displays.
  • Sinds kort heeft Amazon ook Sponsored TV. Hiermee toon je je advertenties veel hoger in de funnel. Denk hierbij aan uitingen op platformen zoals Twitch, waarmee je meer op Awareness inzet

Zorg voor een goede basis

En net als bij bol geldt hier: zorg dat de basis goed is. Een optimale landingspagina in de vorm van een goede listing is belangrijk. Maar ook zonder voorraad heb je geen omzet. Zorg daarom dat alles optimaal in orde is voordat je besluit in te zetten op marketing.

 

Korte recap 

De grote promoties van bol en Amazon zijn geen momenten om achterover te leunen. Integendeel, dit zijn dé momenten waarop je als slimme verkoper je strategie op scherp zet. Speel in op promoties, benut advertising slim en zorg ervoor dat je voorraad altijd op peil is. Wie het goed aanpakt, ziet niet alleen een piek in omzet, maar kan ook nieuwe klanten winnen die op lange termijn blijven terugkomen.

Wil jij een strategie die écht werkt tijdens deze piekmomenten? Wij helpen met data-gedreven inzichten en slimme tactieken. Laten we samen kijken hoe jij het maximale eruit haalt. Neem vrijblijvend contact op!

Meer...