Starten met verkopen via Bol.com

Hoe moet je beginnen met verkopen op Nederlands grootste marketplace? En met welke zaken moet je rekening houden? Met dit stappenplan verkoop jij binnen no-time op Bol.com!

Auteur:
Jeroen Schuur

Leestijd:
7 minuten

Datum:
July 5, 2022

Categorie:
Bol.com advertising

Auteur: Jeroen Schuur

Leestijd: 7 minuten

Datum: July 5, 2022

Categorie:  Bol.com advertising

Bol.com is de grootste en bekendste webshop van Nederland en België. Daar kunnen we niet omheen. Zo had Bol.com in 2021 maar liefst 13 miljoen unieke klanten die minstens één bestelling hebben geplaatst. Door de grootte van het platform is dit voor velen een uitgelezen kans om online je producten te verkopen. Maar voordat je los kan met het verkopen van je producten op Bol zijn er enkele stappen welke je dient te doorlopen. Er is dus werk aan de winkel, maar dan wel je eigen winkel (op Bol.com).

Hoe werkt verkopen op Bol.com?

Om je verkopen op Bol.com tot een succes te maken zijn er een aantal punten waar je op voorhand rekening mee moet houden. Zo is het handig om uit te zoeken welke commissies Bol.com rekent voor de verkopen van je assortiment. Zo rekent Bol.com een vaste en variabele commissie, welke verschillen per productcategorie. Amazin tip: onderzoek op voorhand met welke vaste commissies en commissie percentages je rekening moet houden bij je assortiment. Bekijk hier de meest recente commissies per productcategorie. Daarnaast is het handig om te weten dat Bol.com één keer per maand (niet meer, niet minder) de opbrengsten verrekend met de gemaakte kosten en deze winst aan je uitkeert.

#1. Je verkoopaccount activeren

De allereerste stap om je Bol.com winkel te openen is het aanmaken van een verkoopaccount. Hierbij zijn de volgende gegevens vereist:

  • E-mailadres (voor het inloggen en contact)
  • Bedrijfsgegevens (zoals contactgegevens & KvK-nummer)
  • Financiële gegevens (geldig btw- en/of VAT-nummers)
  • Retourinstellingen (je eigen retourservice of die van Bol.com)
  • Je verkoopbereik (in welke landen je verkoopt)

Bol.com geeft je de keuze of je in Nederland en/of België wil gaan verkopen. Verkoop je vanuit Nederland aan Belgische klanten? Check dan goed of er Belgische belastingverplichtingen van toepassing zijn voor jouw winkel. Voor Nederland zijn zowel een KvK-inschrijving als een BTW-nummer verplicht om te verkopen via Bol.com met een zakelijk verkoopaccount. No worries, je kan je verkoopbereik altijd naderhand nog aanpassen mocht je in de toekomst de grens overgaan.

#2. Assortimentsbeleid

Als je hebt besloten welk assortiment je wil gaan verkopen op Nederlands grootste marketplace dan moeten deze producten nog toegevoegd worden op het platform. Hou er rekening mee dat er een aantal voorwaarden zijn voordat je jouw assortiment kan toevoegen. Zo moeten je producten binnen het assortimentsbeleid en algemene spelregels van Bol.com vallen. Het kan namelijk zo zijn dat er voor jouw producten aanvullende verkooprechten nodig zijn. Lees hier alle recente informatie over het assortimentsbeleid van Bol.com per productcategorie of thema.

Ga je private label of white label producten aanbieden op het platform? Zorg er dan wel voor dat je geldige EAN-codes van deze producten hebt. Ga je een nieuw assortiment op het platform verkopen? Zorg dan voor een foto upload van de CE-markering op het product. Een upload van de CE-markering op de verpakking of begeleidend document, zoals een handleiding is ook voldoende. Dit is een vereiste sinds 25 april 2022. Voor bestaand assortiment hoef je per 1 juli 2022 alleen aan te geven of de CE-markering zichtbaar is indien van toepassing.

verkopen op bol.com

#3. Producten toevoegen

Handmatig producten toevoegen kan één voor één via de webgebaseerde interface van Bol.com. Hierbij kun je nieuwe, maar ook al bestaande producten toevoegen aan het platform. Elke categorie kent verplichte attributen die je moet vullen en deze moeten volledig gevuld zijn om je product toe te voegen. Zo zijn er ook optionele attributen die de zichtbaarheid van je producten vergroten. Niet verplicht, wel handig.

Het is ook mogelijk producten toe te voegen in bulk. Hierbij lever je de product data aan in een Excel sheet met de bijhorende verplichte attributen. Deze kunnen verschillen per productgroep. Voor meerdere producten is het handmatig toevoegen via de webgebaseerde interface een tijdrovende klus.

Een andere, maar hele efficiënte manier om je assortiment toe te voegen zijn via product feed management tools. Via deze externe tooling is het mogelijk meerdere producten toe te voegen, te optimaliseren en op Bol.com te verkopen. Voorbeelden hiervan zijn Channable of ChannelEngine. Hiermee kun je efficiënt producten van je eigen eCommerce platform (bijv. Magento, Shopify of WooCommerce) importeren en pushen naar andere marketplaces via API’s die deze tools aanbieden. Lees hier mee over het optimaliseren van deze productlistings.

#4. Logistiek

Dan rest de vraag: hoe ga je jouw producten bij je klanten krijgen? Binnen het platform van Bol.com zijn meerdere mogelijkheden. Zo bestaan de volgende levermethodes:

  • Eigen verzendwijze
  • Verzending via Bol.com
  • Logistiek via Bol.com

Eigen verzendwijze

Via de ‘eigen verzendwijze’ neemt de verkoper het gehele logistieke proces op zich. Hierbij zorg je als verkoper dat het pakketje bij de klant komt via een bezorgdienst en dat de klant van het proces op de hoogte wordt gehouden. Deze bestellingen kun je handmatig verwerken binnen het platform, maar deze verzendwijze is ook te koppelen aan je webshop. Dit noemen we een orderkoppeling. Zo kun je Bol.com bestellingen net zo afhandelen en verwerken zoals je met je eigen webshop orders doet. Super handig als je het ons vraagt!

Verzending via Bol.com

Toch het verzendproces een beetje uit handen geven? Dat kan met verzending via Bol.com. Dit is een dienst van Bol.com waarbij je als verkoper bestellingen zorgeloos en tegen aantrekkelijke tarieven bij je klanten kunt krijgen. Je koopt als verkoper de ‘Verzenden via Bol.com’ verzendzegels en brengt de bestellingen naar een inleverpunt. Bij deze dienst spreekt Bol.com je ook niet meer aan op de prestaties van de vervoerder. Dat zijn dus minder servicenormen om je zorgen over te maken.

Logistiek via Bol.com

‘Logistiek via Bol.com’ is een dienst waarbij je het gehele verzendproces uit handen geeft. Je stuurt je voorraad naar Bol.com en deze neemt de opslag en verzending in beheer. De tarieven van ‘Logistiek via Bol.com’ zijn afhankelijk van het gewicht en de afmetingen van je producten. Door de grote vraag naar deze dienst neemt Bol.com momenteel selectief partners aan voor deze dienst. Belangrijk om hier rekening mee te houden.

Servicenormen

Wil je echt uitblinken in verkopen op Bol.com? Bol.com meet je prestaties aan de hand van servicenormen. Deze worden gemeten middels input van Bol.com en de klanten. Op deze manier geven de servicenormen een goed beeld van hoe je winkel presteert op het platform. De huidige servicenormen die bijgehouden worden zijn als volgt:

  • Artikelen op tijd leveren
  • Het aantal annuleringen
  • Track & trace codes tijdig aanleveren bij je klanten
  • Goede telefonische bereikbaarheid
  • Klantvragen correct beantwoorden
  • Beoordelingscijfer
  • Responstijd
  • Retouren
  • NPS na klantcontact
Het ondermaats presteren op de servicenormen ‘Artikelen op tijd leveren’ en ‘Het aantal annuleringen’ kan resulteren in een strike. Lever je in 1 week 3 of meer artikelen te laat en is je weekscore 93% of lager, of worden er meer dan 3 artikelen geannuleerd in 1 week en is het percentage annuleringen hoger dan 2%, dan ontvang je een strike. Dit kun je zien als een strafpunt. Krijg je een strike? Dat is niet zo erg. Krijg je er 5? Dan wordt je account tijdelijk op slot gezet en dien je een verbeterplan op te stellen. Krijg je er 7? Dat noemen ze in bowling termen ‘een 7 bagger’. In Bol.com termen wordt je account definitief gesloten en kun je niet meer verkopen op het platform. Strikes gelden over een periode van 22 weken. Iets om goed in de gaten te houden.

Recap!

Wellicht een hoop informatie in één keer, daarom hierbij een korte opsomming van de belangrijkste punten:

  • Zorg ervoor dat je alle benodigde gegevens bij de hand hebt voor het aanmaken van je verkoopaccount
  • Zorg dat je producten voldoen aan de voorwaarden van het assortimentsbeleid
  • Een keuze hebt gemaakt hoe je producten gaat toevoegen
  • Rekening houdt met de servicenormen om uit te blinken
  • En natuurlijk, hoe je alle bestellingen gaat versturen naar je klanten.

En dit alles is nog maar het begin! Zo kun je producten optimaliseren om beter vindbaar te worden, adverteren om meer zichtbaarheid te creëren of zelfs een stuk automatiseren op het platform van Bol.com. Wil je daarnaast je business ook uitbreiden naar Amazon? Wij hebben een artikel geschreven over hoe je het beste kunt starten met verkopen op Amazon, lees het hier! Wil je graag persoonlijk advies over het starten met verkopen op marketplaces? Stuur ons gerust een berichtje!

Meer...