Verkopen op Amazon? Dit moet je weten voor je begint!

Je producten verkopen op marketplaces of nog specifieker: op Amazon. Steeds meer mensen hebben het erover en het is binnen e-commerce volgens velen onmisbaar in de bedrijfsvoering. Maar hoe begin je eraan en welke stappen moet je ondernemen?

Auteur:
Jeroen Schuur

Leestijd:
6 minuten

Datum:
June 14, 2022

Categorie:
Advertising

Auteur: Jeroen Schuur

Leestijd: 6 minuten

Datum: June 14, 2022

Categorie:  Advertising

We kunnen inmiddels niet meer om marketplaces heen. Amazon heeft wereldwijd maandelijks honderden miljoenen unieke bezoekers. Zo is alleen in Nederland al het afgelopen jaar het bezoekersaantal op het platform verdubbeld. Een unieke kans voor ondernemers om je doelgroep op een ander platform te bedienen en je bereik te vergroten. Natuurlijk brengt zo’n nieuwe kans op een (nog) onbekend platform genoeg vragen met zich mee. Zoals: Wat kost het? Met welke voorwaarden van Amazon moet je rekening houden? Zijn er zaken die ik zelf nog moet regelen? Want naast het verkopen van een interessant product zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel lees je welke stappen je moet ondernemen voordat je je producten kan aanbieden via Amazon en welke opties hier allemaal in mogelijk zijn.

Verkopen op Amazon? Dit moet je weten voor je begint!

Benodigdheden voor je verkopersaccount

Voordat je in Amazon Seller Central (het dashboard waar je als verkoper al je zaken binnen Amazon kan regelen) kan inloggen en dus echt aan de slag kunt, moet je een verkopersaccount aanmaken. Hiervoor moet je een aantal zaken op orde hebben, namelijk het volgende:

  • Een zakelijk e-mailadres of bestaand Amazon klantaccount
  • Een creditcard (voor alle kosten en afschrijvingen)
  • Een bankrekeningnummer (voor alle verkoopopbrengsten)
  • Een bedrijfsregistratie met BTW-nummer
  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Een telefoonnummer

Een veelgestelde vraag is: Kun je verkopen op Amazon als particulier zonder BTW-nummer of bedrijfsregistratie/KvK nummer? Kort gezegd is het antwoord: nee. Over de verkopen op Amazon ben je namelijk BTW verschuldigd. Raadpleeg de btw-informatiepagina van Amazon voor meer informatie. Zorg ervoor dat deze bovenstaande zaken goed geregeld zijn, zodat de basis van je verkopersaccount staat als een huis!

Je verkoopplan kiezen

Voordat je kan beginnen dien je eerst een verkoopplan te kiezen. Amazon heeft er twee, namelijk: het individuele verkoopplan en het professionele verkoopplan. Voor het individuele verkoopplan betaal je geen abonnementskosten, maar wel een bijdrage van €0,99 per verkoop. Het professionele verkoopplan kost €39,- per maand, ongeacht hoe veel producten je verkoopt. Wanneer je maandelijks dus meer dan 40 producten verwacht te verkopen, dan is de keuze snel gemaakt. Deze kosten staan weer los van de commissies die Amazon per productverkoop rekent. Deze commissies kunnen variëren per type product en worden uitgedrukt in een percentage van je verkoopprijs. De meeste commissies liggen tussen de 7% en 15%.

Daarnaast kent het professionele verkoopplan extra voordelen om het leven voor jou als verkoper op Amazon makkelijker te maken. Zo is het mogelijk Amazon Ads in te zetten, een order koppeling tot stand te brengen, meerdere gebruikers toe te voegen aan je account en externe tools te koppelen voor bijvoorbeeld product feed management. In onze optiek is er eigenlijk geen reden om nog te kiezen voor het individuele verkoopplan. Hieronder nog een gedetailleerd overzicht met de verschillen tussen beide verkoopplannen:

De mogelijkheden van een verkoopplan in Amazon

Jouw producten toevoegen

Als je verkopersaccount in de lucht is en je toegang hebt tot Amazon Seller Central dan kun je je producten toevoegen op Amazon. Dit kun je handmatig doen of dit kun je een stukje automatiseren via een product feed management tool. Ga je private label of white label producten aanbieden op het platform? Zorg er dan wel voor dat je geldige EAN codes voor deze producten hebt, zodat Amazon weet van welk bedrijf het product afkomstig is en of het voldoet aan eventuele wettelijke verplichtingen. Dit kun je via GS1 doen, het officiële verkoopkanaal voor EAN codes.

Handmatig producten toevoegen kan één voor één via de webgebaseerde interface van Amazon binnen Seller Central. Hierbij kun je nieuwe, maar ook bestaande producten toevoegen. Elke categorie kent verplichte attributen die je moet vullen en deze kun je het beste zo compleet mogelijk aanleveren om je producten zo vindbaar mogelijk te maken. Het is ook mogelijk meerdere producten toe te voegen via de Listing Loader. Hierbij lever je de product data aan in een Excel sheet met de bijhorende verplichte attributen. Voor meerdere producten is dit vaak een tijdrovende klus.

Product feed management tools

Het werd zojuist al benoemd; product feed management tools. Via deze externe tooling is het mogelijk meerdere producten toe te voegen, te optimaliseren en te automatiseren op Amazon. Voorbeelden hiervan zijn de product feed management tools van Channable of ChannelEngine. Hiermee kun je efficiënt producten van je eigen eCommerce platform (bijv. Magento, Shopify of WooCommerce) importeren en pushen naar andere marketplaces via API’s die deze tools aanbieden.

 

Verkopen op Amazon? Dit moet je weten voor je begint!

Fulfilment by Amazon of Fulfilment by Merchant

Zodra je klaar bent om te gaan verkopen staat er nog een logistiek vraagstuk op je te wachten. Namelijk, ga je alle verkopen zelf verzenden (Fulfilment by Merchant) of wil je dat Amazon dit voor je doet (Fulfilment by Amazon)?

Zodra een verkoper ervoor kiest om via Fulfilment by Merchant (FBM) te zorgen dat alle verkopen bij de juiste klant terechtkomen zijn er geen extra handelingen vereist. Je stelt via een shipping template in naar welke landen je bezorgt en wat de bezorgkosten hiervan zijn. Deze orders kun je handmatig verwerken in Seller Central, maar deze handeling kun je ook automatiseren. Een order koppeling biedt een verkoper de optie om orders van verschillende marketplaces direct te synchroniseren met het gebruikte eCommerce platform (bijv. Magento, Shopify of WooCommerce). Vaak wordt je voorraad bij het gebruik van een order koppeling ook nog real-time aangepast.

Geen tijd of capaciteit om zelf pakketten te versturen naar je klanten? Kies dan voor Fulfilment by Amazon (FBA). Lees in dit artikel alles over hoe FBA werkt en welke voordelen het heeft. Let er hierbij wel op dat je in het bezit bent van een BTW-nummer van het land waar je Amazon Fulfilment Center zich bevindt.

Korte recap

Kort terugblikkend op het bovenstaande verhaal omtrent het starten als verkoper op Amazon, dan zijn dit de belangrijkste punten: Zorg ervoor dat je alle benodigde gegevens bij de hand hebt voor het aanmaken van je verkopersaccount, een verkoopplan hebt gekozen, een keuze hebt gemaakt hoe je producten gaat toevoegen en hoe je alle verkopen gaat versturen naar je klanten. Genoeg zaken om over na te denken dus! Maar dit is natuurlijk niet alles, want dan zou je hele reis op Amazon als verkoper aan de korte kant zijn. Om echt succesvol gebruik te maken van het platform is het van belang dat je tenminste aan de slag gaat met listing optimalisaties, op verschillende manieren gaat adverteren via Amazon Ads en bezig gaat met de Buy-Box en Brand Registry. Houd vooral onze komende artikelen in de gaten om meer kennis op te doen van alle ins en outs van marketplaces!

Snel van start? Neem contact op

Direct starten met verkopen op Amazon en hulp nodig? Of ben je al actief bezig met verkopen, maar til je het graag naar een paar niveau’s hoger? We kijken uiteraard graag met je mee. Stuur ons gerust een berichtje!

Meer...

Alles
Wat is een Storefront op Amazon?

Rik de Ruijter

September 1, 2021

Overig
Wat is een online marketplace en welke verschillende soorten zijn er?

Laurens Strijker

July 1, 2021

Advertising
Wat zijn Sponsored Brands Ads op Amazon?

Laurens Strijker

March 4, 2021

Overig
Amazon FBA in Nederland, hoe werkt dit en welke voordelen heeft het?

Rik de Ruijter

February 10, 2021

Optimization
Amazon listing optimization 2021

Laurens Strijker

February 1, 2021

Nieuws
Start nu met adverteren op Amazon.nl met de lancering van Amazon Advertising in Nederland!

Laurens Strijker

January 11, 2021

Advertising
Wat zijn Amazon sponsored brands?

Rik de Ruijter

September 8, 2020

Optimization
Drie handige tips om je product titels te optimaliseren

Yorick Voorthuijzen

July 7, 2020

Nieuws
Amazon.nl launch is een feit!

Rik de Ruijter

January 1, 2020

Nieuws
Amazon.nl stelt zich open voor partners op de Nederlandse markt

Rik de Ruijter

December 20, 2019

Advertising
Welke Amazon advertising mogelijkheden zijn er?

Rik de Ruijter

December 1, 2019

Overig
Vormen marketplaces een bedreiging voor de winkelstraat?

Yorick Voorthuijzen

December 1, 2019

Optimization
De belangrijkste Amazon SEO (listing optimalisatie) pijlers

Rik de Ruijter

November 10, 2019

Alles
Wat is een Storefront op Amazon?

Rik de Ruijter

September 1, 2021

Overig
Wat is een online marketplace en welke verschillende soorten zijn er?

Laurens Strijker

July 1, 2021

Advertising
Wat zijn Sponsored Brands Ads op Amazon?

Laurens Strijker

March 4, 2021