Wat is een online marketplace en welke verschillende soorten zijn er?

Marketplaces, je hoort er veel over. Maar wat zijn het nou eigenlijk? En wat voor verschillende soorten heb je allemaal?

Auteur:
Laurens Strijker

Leestijd:
2 minuten

Datum:
July 1, 2021

Categorie:
Overig

Auteur: Laurens Strijker

Leestijd: 2 minuten

Datum: July 1, 2021

Categorie:  Overig

Online marketplaces bestaan al jaren en de invloeden worden steeds beter zichtbaar. Een online marketplace is een B2C of B2B e-commerceplatform waar externe verkopers samen komen om hun producten en diensten te verkopen aan een samengesteld klantenbestand. De marketplace fungeert op deze manier als een ‘tussenpersoon’ tussen de consument en de externe verkoper of tussen bedrijven onderling. Lees hier alles over wat marketplaces zijn.

Op een online marketplace worden consumententransacties uitgevoerd door de marketplace zelf. Jij kan als merk of bedrijf jouw producten of diensten aanbieden op marketplaces. Om op een online marketplace te verkopen sta je vaak een klein percentage van je inkomsten af aan het platform waarop je wilt verkopen.

Verschillende soorten marketplaces
Er zijn veel verschillende soorten online marketplaces. Het verschil ontstaat door het type product of dienst. We onderscheiden de volgende soorten:

  • Verticale marketplaces: producten op één specifiek gebied of binnen een niche. Kijk bijvoorbeeld naar The Next Closet. Hier vind je alleen maar tweedehands designer kleding.
  • Horizontale marketplaces: verschillende merken/producten of diensten, die allemaal iets met elkaar te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een booking.com.
  • All-in one marketplaces: allerlei verschillende soorten producten of diensten. Een perfect voorbeeld hiervan is bol.com. Hier vind je een breed assortiment en kun je voor vrijwel ieder product terecht.

Online marketplaces nemen een steeds sterkere positie in op de markt. Dit kan voor bedrijven een bedreiging vormen, maar ook zeker een kans. Naast de eerder genoemde platformen kennen we in Nederland ook nog: beslist.nl, VidaXL, Amazon, Markplaats, Kleertjes.com en Blokker.

Marketplaces landscape

Overzicht van marketplaces opgericht in Nederland.

Buitenland
De opkomst van marketplaces vindt niet alleen in Nederland plaats, maar ook in andere landen. Het online bestellen van producten en diensten gebeurt wereldwijd. Wanneer men op online marketplaces wil gaan verkopen is het daarom belangrijk om verder dan alleen Nederland te kijken. In 2020 is de wereldwijde E-commerce markt op bijna twee biljoen geschat, verwacht wordt dat dit alleen nog maar blijft groeien. Voorbeelden van grote spelers in het buitenland zijn: Otto in Duitsland, Bol.com (België), Allegro in Polen, Cdiscount in Frankrijk, Real.de in Duitsland en natuurlijk is internationaal gezien Amazon een zeer grote speler. Daarnaast is ASOS een van de grootste fashion retailers in de wereld met websites in Engeland, Europa, de Verenigde Staten en Australië.

De voordelen
Voordelen van het gebruik maken van marketplaces is het verkrijgen van meer omzet in binnen- en buitenland, meer nieuwe klanten en de aanwezigheid op een belangrijk punt in de customer journey. Ook verhoogt het de marketingeffectiviteit van je marketingmix en kun je profiteren van de volwassenheid en innovatiekracht van marketplaces. Grote online platformen verbinden vraag een aanbod met elkaar door slimme algoritmes. Hierdoor krijgt de consument een vertrouwde partij met de laagste prijs en beste ervaring aangeboden. Marketplaces kunnen ook een geschikte plek zijn om overige voorraden te verkopen. Tot slot kunnen er verschillende soorten prijsstrategieën gevoerd worden om zo tot een hoger conversieratio te komen.

Daarnaast bieden marketplaces steeds vaker nieuwe mogelijkheden om jouw productaanbod onder de aandacht te krijgen zoals Amazon advertising en Bol.com Advertising. 

Wat denk jij? Gaan marketplaces de winkelstraten uiteindelijk overnemen? Lees hier meer.

Meer...