Wat zijn marketplaces?

In de wereld van e-commerce zijn marketplaces een onmisbaar onderdeel geworden van het online retail landschap en de invloeden worden steeds beter zichtbaar. Een online marketplace is een e-commerce platform waar verkopers samen komen om hun producten te verkopen aan een breder publiek.

De klanten hebben toegang tot een ruim assortiment producten van verschillende verkopers op één plek. De marketplace fungeert op deze manier als een ‘tussenpersoon’ tussen de consument en de externe verkoper of tussen bedrijven onderling. Het kan dus zowel B2B of B2C zijn. Jij kan als merk of bedrijf jouw producten of diensten aanbieden op het platform en de transacties worden uitgevoerd door de marketplace zelf.

Drie verschillende soorten marketplaces

We onderscheiden drie verschillende soorten online marketplaces. Het verschil ontstaat door het type product of dienst.

  1. Verticale marketplaces: producten op één specifiek gebied of binnen een niche. Kijk bijvoorbeeld naar The Next Closet. Hier vind je alleen maar tweedehands designer kleding.
  2. Horizontale marketplaces: verschillende merken/producten of diensten, die allemaal iets met elkaar te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan booking.com.
  3. All-in-one marketplaces: allerlei verschillende soorten producten of diensten. Een perfect voorbeeld hiervan is bol.com. Hier vind je een breed assortiment en kun je voor vrijwel ieder product terecht.

Waarom wil je vandaag nog starten met verkopen op marketplaces?

Er zijn verschillende voordelen voor bedrijven om te verkopen op marketplaces, zoals:

  1. Groter bereik: Marketplaces hebben vaak een groot en divers klantenbestand, waardoor bedrijven hun producten aan een groter publiek kunnen aanbieden dan wanneer ze alleen via hun eigen website verkopen.
  2. Lagere marketingkosten: Marketplaces doen vaak hun eigen marketing om klanten naar hun platform te trekken, waardoor je als verkoper zelf minder geld hoeft uit te geven aan marketing.
  3. Geen technische vaardigheden nodig: Het opzetten en onderhouden van een eigen e-commerce website kan technische vaardigheden en middelen vereisen. Door op een marketplace te verkopen, kunnen bedrijven dit vermijden en zich richten op het optimaliseren van hun aanwezigheid op het platform.
  4. Betrouwbare transacties: Marketplaces zorgen vaak voor het betalingsproces en verzenden van producten, waardoor het risico op frauduleuze activiteiten of mislukte transacties afneemt.
  5. Kosteneffectief: Marketplaces brengen meestal alleen een commissie in rekening voor elke verkoop die wordt gedaan, waardoor de kosten van het verkopen van producten aanzienlijk lager kunnen zijn dan bij het runnen van een volledig e-commerce bedrijf.
  6. Toegang tot nieuwe markten: Door te verkopen op marketplaces, kunnen bedrijven makkelijker toegang krijgen tot nieuwe markten en internationale klanten bereiken zonder veel tijd en geld te hoeven investeren in het uitbreiden van hun eigen e-commerce infrastructuur.

Kortom, het verkopen op marketplaces kan voor bedrijven een effectieve manier zijn om bereik te vergroten, kosten te verlagen en toegang te krijgen tot nieuwe markten.

De twee meest bekende marketplaces binnen Nederland zijn bol.com en Amazon. Daarnaast zijn er nog heel veel andere lokale marketplaces. Wij noemen deze Local Heroes

Bol.com de nummer 1 in Nederland

Bol.com is in Nederland en België1 verreweg de meest bekende marketplace. Het platform heeft de afgelopen jaren een transitie gemaakt van webshop naar online plaza en ontwikkelt zich steeds meer richting een retail tech platform. In totaal heeft het platform meer dan 36 miljoen artikelen die worden aangeboden door meer dan 51.000 verkooppartners. Geen wonder dat het de meest succesvolle marketplace is van de BeNeLux.

Amazin helpt startende en meer ervaren verkopers op bol.com met het goed zetten van product listings, bol.com advertising en automatiseren middels integrators.

Wil je meer weten over verkopen op Bol.com? Lees dan hier verder.

Amazon als internationale Gigant

Amazon is één van de grootste multinationale technologiebedrijven ter wereld. Het werd opgericht door Jeff Bezos in 1994 en begon als een online boekwinkel. Vandaag de dag is het uitgebreid en mogelijk om een breed scala aan producten te verkopen, waaronder elektronica, kleding, huishoudelijke artikelen en meer. Zowel rechtstreeks aan consumenten als via derde partij verkopers op het platform.

Naast de online retail business biedt Amazon ook een verscheidenheid aan diensten, zoals cloud computing via Amazon Web Services (AWS), streaming video en muziek via Amazon Prime, en smart home apparaten via Amazon Alexa. Amazon heeft ook uitgebreid naar fysieke retail met de overname van Whole Foods Market, een keten van supermarkten.

Amazin helpt verkopers op het platform met het onboarden middels integrators, Amazon listing optimalisatie en Amazon advertising.

Local heroes | Act Global, sell Local

Ook wel de bekende onbekende marketplaces genoemd. Ieder land heeft zo haar eigen lokale marketplaces waarop je als verkoper kan starten met verkopen.

Meer halen uit Marketplaces?
We komen graag met je in contact om samen de mogelijkheden te verkennen.
Meer halen uit Marketplaces?
We komen graag met je in contact om samen de mogelijkheden te verkennen.
Nieuws